Goedkopere koffiebonen dan bij andere merken?
Café du Jour heeft ook goedkope koffiebonen!
De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat het voor sommige mensen vreemd is dat we koffie verkopen die goedkoper is dan bij andere merken of winkels. Zeker nu de laatste jaren de koffieprijzen in de winkels vaker stijgen dan dalen, krijgen we hier steeds vaker vragen over.
Niet helemaal ongebegrijpelijk natuurlijk. Het kan ook gewoon vreemd overkomen als de koffie van een bepaald merk bij Café du Jour bijvoorbeeld 25% goedkoper is dan bij het merk zelf.
Zelfs bij navraag aan de vertegenwoordigers van bepaalde merken kan er geen duidelijk antwoord worden gegeven. We hebben zelfs een aantal keren gehoord van onze klanten, dat het antwoord op de vraag over dit prijsverschil van een van de grootste merken in Nederland zou zijn; dat is een partij koffie 'die is waarschijnlijk van de vrachtwagen gevallen'. Dit was voor ons de reden om hierover een uitleg te schrijven, het is natuurlijk volkomen belachelijk dat dit soort verhalen de wereld ingeholpen worden.
Hoe wordt de verkoopprijs van de producten bij Café du Jour bepaald?
Bij Café du Jour wordt een vaste bekerening gehanteerd voor het bepalen van onze verkoopprijzen. Dat is een andere methode dan grofweg de meeste winkels hanteren want (zeker online) er wordt vaak gekeken naar de prijs van de concurrentie. Dit doen wij dus niet.
We weten wat de kosten zijn voor het verwerken van de bestellingen van onze klanten. Dit zijn alle kosten die verband houden met het verwerken van een bestelling; indirecte en direct kosten. Denk hierbij inkoop- en productiekosten, verzenddozen, energiekosten, personeel en verzendkosten.
Als we al deze bedragen bij de inkoopprijzen van onze producten optellen, dan weten we de verkoopprijs. Dat werkt voor ons goed omdat we daardoor altijd weten met welke percentages we kunnen werken. Anders dan de verkoopprijs bepalen aan de hand van de prijzen van de concurrentie, weten we dus precies met welke marge en prijzen we kunnen werken. Een voordeel voor ons als bedrijf maar dit is meestal ook een voordeel voor onze klanten. Als we bepalen van de verkoopprijs van een kilo koffie 17,99 zou moeten zijn maar bij de concurrent is diezelfde koffie per kilo 18,99, dan houden wij ons aan onze eigen berekening. Dit kan natuurlijk ook de andere kant opwerken. Als de verkoopprijs bij de meeste concurrenten lager is dan wij zouden moeten hanteren volgens onze berekening, dan houden wij ons gewoon aan onze eigenlijk verkoopprijs. In dit geval zijn we dus duurder en wordt de koffie meestal niet in ons assortiment opgenomen. Dat betekent namelijk dat we deze koffie niet concurreren genoeg zouden kunnen verkopen.
De inkoopprijzen
De inkoopprijzen die wij betalen en waarop dus ook de verkoopprijs wordt gebaseerd, wordt uiteraard bepaald door de fabrikanten. In sommige gevallen kopen wij direct in bij de fabrikant. Andere fabrikanten werken weer uitsluitend samen met distribiteurs waarbij wij het moeten inkopen.
Doordat wij een klein koffiebedrijf zijn hebben wij geen 'macht'. We kunnen dus zeer beperkt onderhandelen over de inkoopprijzen. Dat betekent dat onze klanten een prijs betalen die in de buurt komt van de prijs die de fabrikant graag zou willen. Zelf vinden we dat ook niet echt een probleem. Bij de grote bedrijven die wel 'macht' hebben, kan het naar beneden drukken van de prijs leiden tot oneerlijke handel. Juist door oneerlijke handel leven veel boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden in armoede. Dat is precies waarvoor we moeten zorgen dat dat niet gebeurt.
Milieu- en sociale kosten
De kosten voor het beperken van mileu- en sociale aspecten van de koffieproductieketen berekenen we nog niet door in onze prijzen. Denk hierbij aan de kosten voor het terugdringen van de CO2 uitstoot en waterverbruik maar ook de arbeidsomstandigheden van de boeren en arbeiders in de koffieproductieketen. Momenteel hebben we een assortiment waarin ook producten zitten met een koffiekeurmerk. Deze hebben verschillende doelstellingen.
In de nabije toekomst willen we donaties gaan doen aan projecten die bijdragen aan de verduurzaming van de gehele koffieketen. Hiervoor willen we een vrijwillige toeslag gaan vragen tijdens het afrekenen van een bestelling in onze webshop.
Ontwikkeling koffieprijzen
De prijzen van bijna alle producten is in de laatste jaren enorm hard gestegen. Koffieprijzen schommelen altijd maar een duidelijke stijgende trend is de afgelopen jaren te zien in de grafiek hieronder. Dit heeft te maken met verschillende factoren. Deze schommelingen berekenen wij niet één op één door. Wij baseren onze verkoopprijzen echt alleen op onze kostprijzen.